Tartalom megjelenítő

Megalakult a Magyarországi Drón Koalíció; az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), a Széchenyi István Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), valamint a HungaroControl Zrt. kezdeményezésére létrehozott szervezet alapító tagjainak száma meghaladja a hatvanat - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
A polgári légiközlekedést fenyegető veszélyek megelőzése és az ellenük való gyors fellépés érdekében fontos, hogy a repülés szereplői minden esetben értesüljenek a lehetséges kockázatokról. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége által létrehozott online platform pontosan ezt a célt szolgálja.
A korábbi éveknél is nagyobb érdeklődés mellett zajlott le 2021. március 4-én a HungaroControl Zrt. által megrendezett repülésbiztonsági fórum, amelyet ezúttal – a vírusjárvány miatt – online rendeztek meg. A konferencia témáját a repülésekre való felkészülés jelentette, amely kulcskérdése a biztonságos repülésnek.
Az idén januárban, illetve februárban hatályba lépett jogszabályok szerint a drónok kezelői a repülésbiztonság növelése érdekében mobilalkalmazásból tájékozódhatnak a légtérhasználati lehetőségekről, a korlátozott vagy tiltott területekről. A jövőben a légiközlekedési hatóság nyilvántartást vezet a repülőeszközökről, a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és üzembentartóikról. A szabályozás egyébként úgy készült el, hogy az fokozottan védi a magánélet és az otthon nyugalmának tiszteletben tartásához fűződő alapvető jogokat is.
A koronavírus-járvány átrendezte a Nemzetközi Repülési Szervezet (ICAO) terveit is, hiszen a 2020-ra meghatározott Védelmi Kultúra Évét – a légiközlekedés forgalmának tavalyi erőteljes csökkenése miatt – 2021-re is kiterjesztette. Az ICAO azzal a céllal indította globális kampányát, hogy minden lehetséges eszközzel növelje a repülés védelmi tudatosságának szintjét, a védelmi kultúra szélesebb körű elterjesztését.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a nemzetközi közúti áruszállításhoz használt bilaterális és multilaterális engedélyek jogszerű felhasználásának ellenőrzése és nyomon követhetősége céljából elektronikus rendszert (BiReg) hozott létre, melynek használata a 261/2011. (XII.7.) Kormányrendeletben meghatározottak szerint kötelező.
Az elmúlt időszakban a hazai vasúti ágazat valamennyi európai uniós tagállam vasúti ágazatával együtt jelentős változáson ment keresztül, ugyanis 2020. november 01-től a 4. Vasúti Csomag szerinti működésre állt át valamennyi vasúti szervezet. Ez a változás a szektor minden szereplője számára új, és ezért számos kihívást rejt magában. Megváltoztak az Európai Uniós szabályok, amelyek alapján meg kellett változtatni a hazai jogszabályokat, és új rendszerek bevezetésére is sor került.
„A módosítások tovább ésszerűsítik az útdíjfizetési szolgáltatásokat, olcsóbbá teszik az ügyintézést. Évente több mint 10 ezer úthasználó kénytelen pótdíjat fizetni, amiért késve vásárol éves matricát. Közel 15 ezren élnek a pótdíjmaximalizálás lehetőségével. Számukra is könnyebbséget jelenhet, hogy a jogosulatlan úthasználat miatt kiküldött felszólítás kézhezvétele után a jövőben az éves matrica utólagos megváltásával kerülhetik el a pótdíjfizetést. Az új intézmény egyértelműsíti azt a szándékot, hogy az állam ne büntetéssel, hanem más módon ösztönözzön jogkövető magatartásra. Az éves matrica visszamenőleges megvásárlásának lehetősége egyre több autóst bátoríthat arra, hogy utazásaihoz a biztonságosabb és kényelmesebb gyorsforgalmi hálózatot válassza” – mondta el Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.